3 листопада 2016 року Верховна Рада України розглянула проект Закону «Про Вищу раду правосуддя» (реєстраційний № 5180), поданий Президентом України та визначений ним як невідкладний, та альтернативний законопроект за № 5180-1.
Після тривалого обговорення за результатами голосування Верховна Рада України вирішила прийняти за основу проект Закону «Про Вищу раду правосуддя» (реєстраційний № 5180), поданий Президентом України. За відповідне рішення проголосували 232 народні депутати.
Проект Закону «Про Вищу раду правосуддя» врегульовує вирішення питання статусу Вищої ради правосуддя, її повноважень, порядок обрання (призначення) членів Вищої ради правосуддя, їх статус (права, обов’язки, гарантії діяльності, порядок звільнення та припинення повноважень), структуру Вищої ради правосуддя, а також процедурні питання здійснення повноважень Вищою радою правосуддя та її органами.
Доповідаючи проект Закону «Про Вищу раду правосуддя», Заступник Глави Адміністрації Президента України Олексій Філатов зазначив, що відповідно до Конституції України і положень цього законопроекту Вища рада правосуддя є незалежним органом суддівського врядування, який складається з політично нейтральних професіоналів, це головний орган в питаннях суддівської кар’єри, який приймає рішення щодо призначення, звільнення, переведення суддів і відповідає за формування високопрофесійного та доброчесного корпусу суддів. Це також єдиний дисциплінарний орган щодо суддів, який контролює додержання закону та етики в їх діяльності, розглядає скарги щодо притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності і приймає відповідні рішення. Законопроектом передбачена швидка, зрозуміла і прозора процедура дисциплінарного провадження.
«Вища рада правосуддя також відіграє значну роль у процедурі притягнення судді до кримінальної відповідальності, зокрема надає згоду на затримання судді і утримання його під вартою, також ухвалює рішення про тимчасове відсторонення судді від здійснення правосуддя. Ці повноваження дають реальну можливість забезпечити роботу цього органу відповідно до міжнародних стандартів і потреб самої судової системи та вимог українського суспільства. Проте реалізувати ці функції, а точніше більшість з них, Вища рада правосуддя буде здатна тільки за умови наявності профільного закону».
Наразі за відсутності такого профільного закону не працює механізм притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності і немає чіткого механізму надання згоди на затримання судді чи утримання його під вартою, чи арешт.
Олексій Філатов зазначив, що цей проект закону підготовлений українськими та міжнародними експертами за участі депутатів різних фракцій парламенту, пройшов декілька кіл експертних обговорень та отримав схвальні висновки експертів Ради Європи та ОБСЄ. Зокрема експерти зазначали: «Проект Закону України «Про Вищу раду правосуддя» в наданій редакції є позитивним, його положення – належним чином сформульованими. Його прийняття стане важливим кроком на шляху імплементації змін до Конституції України в частині правосуддя та створення справді незалежної судової системи в Україні. Роль Вищої ради правосуддя є ключовою для забезпечення незалежності, безсторонності, доброчесності та професіоналізму суддів. Проект є значним кроком уперед в питанні забезпечення незалежності і відповідальності судової влади».